onsdag 18 januari 2017


Min budget

Ni funderar säkert på hur det går att vara ekonomiskt oberoende med inkomst av hyresintäkterna från två lägenheterna utanför Sverige. Jag skulle vilja förtydliga att med att vara ekonomiskt fri menar jag idag att jag har tillräckligt med intäkter som täcker mina baskostnader, alltså de livsviktiga kostnader som jag kan inte komma undan att betala. Summorna är fortfarande små men jag tycker att det ger en bra bas och trygghet att bygga ett riktigt bra fungerande pengamaskin. 

Passiv inkomst vs. kostnader i månaden











Nu kommer ni säkert undra hur jag kan ha så låga kostnader. 

När jag flyttade till Sverige hade vi en hyresrätt med månadshyra på 10 000 kr. Vi bodde där i 5,5 år och betalade totalt mer än 650 000 kr på alla år. Det är helt sjukt när jag tänker efter, hur många aktier skulle jag inte kunna köpa för de pengar?

2015 flyttade vi till ett hus med 3 lägenheter. Vi bor i ena och de andra två täcker våra boendekostnader. Det är väldigt stor skillnad både ekonomiskt och trygghetsmässigt. Att slippa betala 10 000 kr var stor lättnad. Det är inte bästa lösningen att ha inneboende i huset men att slippa kostnader överväger alla ljud och stök. Dessutom har vi lyckats få lugna och trevliga grannar så det fungerar fint idag. 

Jag och min man vi delar på kostnader, vi har budgeterat på 7000 kr ink mat + sparande per månad. 

Jag tänkte visa hur min budget ser ut. Det är nyaste siffror som börjar gälla från januari. Jag har lyckats höja lönen, tidigår låg den på 7000 kr. 

Vi har ett gemensamt sparkonto där vi sparar till olika resor eller saker som behöver köpas till hemmet. Sen lägger vi en liten summa till barnet varje månad. Tanken är att börja köpa aktier varje kvartal och bygga en separat pengamaskin. Barnet ska vara med och bestämma vilka aktier kommer att köpas. Hade tänkt mig presentera Disney, H&M och Volvo, enkla att förklara hur man kan få utdelning. 

Jag har även min egen separat sparkonto dit jag sparar 10% av lönen för olika x kostnader som kläder, smink, nöje mm. 
Resten går till aktieköp. 


Totalt ser sparande ut såhär:









Ibland kommer det lite extrainkomster från försäljning av saker (älskar verkligen att sälja av saker som vi inte behöver längre), julklappar och presenter som jag köper aktier för. 

Målet är att få sparkvot upp till 60% slutet av 2017. 


3 kommentarer:

  1. Hej Mia, riktigt härlig läsning det där med hur ni har valt att göra med ert boende. Jag känner flera som har samma upplägg men jag känner många som säger att de inte skulle vilja ha hyresgäster som grannar på det sättet. De borde läsa din uppställning och förklaring ovan. Speciellt om man redan bor i hyrd lägenhet så är det ju ingen skillnad.

    En annan bloggare som har synpunkter i frågan är https://rikatillsammans.se/2014/07/15/vad-ar-billigast-per-kvadratmeter-i-malmo-en-hyresratt-bostadsratt-eller-villa/ Han har givetvis helt fel men han vet nog inte om det själv ;).

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din kommentar! Måste säga att det var inte enkelt att börja bo såhär nära med andra människor. Vi hade helt fel grannar från början och jag var väldigt orolig första året. Nu är det lugnt. Man vänjer sig.

    För min del så väger ekonomiska aspekten starkt över den bekvämigheten att bo ensam. Sen har vi som plan i långa loppet kunna köpa eget hus och hyra ut alla tre lägenheter så den där vi bor idag kommer att täcka våra boendekostnader.

    Bläddrade snabbt genom länken. Ska ta en stund och läsa genom. Men jag håller definitivt inte med att hyresrätt är ett bra alternativ. I vårt fall har värdet på huset stigit med 25% och vi har kunnat spara ihop på två år 240 000 i hyran. Kommer det fortsätta så i 13 år till, har vi tjänat in det huset kostade.

    Såklart ska man ta hänsyn till skatterna och renoveringskostnader men jag är trotts det övertygad att det är det bästa alternativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där snacket om att hyra är lika billigt/dyrt som att äga är helt befängt och endast skrivet av en person som vill rättfärdiga sitt eget val att hyra istället för att köpa. Det finns egentligen inget som talar för att hyra sitt boende mer än bekvämligheten i att kunna ringa sin fastighetsägare om något krånglar. Men den bekvämligheten är redan inprisad i hyran så den betalar man för.

      Ha en fortsatt go helg!

      Radera