måndag 16 januari 2017

Så började min resa mot miljonerna


Som jag skrev i första inlägget så har jag nått min ekonomisk frihet och får in så mycket passivt inkomst varje månad så det täcker mina baskostnader. Med passivt inkomst menar jag att jag behöver inte jobba för pengarna eller så gör jag det minimalt. Tyvärr räcker det inte till mer än att täcka mina baskostnader, mat och räkningar. Idag finns inte utrymme för lyx. Så jag har vald att återinvestera min passiv inkomst varje månad för att nån gång i snart framtid kunna känna mig 100% ekonomiskt fri utan att behöva oroa mig hur livet ska gå utan pengar i fickan. 

Jag kom fram till mina första investeringar (som senare blir till grunden av min privatekonomi) rent av en slump. Nån gång under 2009, när jag fortfarande bodde i mitt hemland bestämde jag mig för att flytta till Sverige. På den tiden hade jag två lägenheter. I ena bodde jag själv och den andra var en misslyckad “första köp” som jag kunde inte sälja eller hyra ut. 

Vid flytten till Sverige lyckades jag hyra ut båda lägenheterna och hyran användes till inköp av saker och som levnadskostnader. Det är först för cirka 1,5 år sen jag började fundera seriöst om jag ska spara och göra nånting med hyresintäkterna. Jag hade ju funderat på ekonomisk frihet och passiva inkomster tidigare man aldrig bestämt mig för att göra nått åt det. 

Att spara hyresintäkterna på vanligt konto lät inte roligt, inte heller speciellt givande ekonomiskt. Efter närmare undersökningar var det bestämt att jag ska återinvestera hyresintäkterna på en peer- to- peer lending platform, som senate året har get mig i snitt 14,5 % i avkastning. 

Idag driver jag 3 företag, varav en utomlands och två i Sverige. Jag har inte varit anställd sen jag flyttade till Sverige 2009. Efter många tuffa år med dålig ekonomi och minimalt med inkomst är jag nästan på banan och kan börja ta ut ett litet lön och öka på sparande. 

I maj gjorde jag mina första aktieköp. Inte märkvärdiga summor men ända. Jag har också fått mina första aktieutdelningar. Efter det ökade suget för att fortsätta spara och investera utan tvekan. Känslan när man ser sina pengar att växa med ränta på ränta effekt är obeskrivlig och jag förstod att det gäller att få snöbollen att rulla. Det längre jag håller på, det snabbare rullar bollen och det större den blir.


I det hela tycker jag det svåraste var att bestämma mig och börja ta ansvar för min egen ekonomi och framtid. Att verkligen våga satsa. Ibland tänker jag även hur dumt det var att inte börja tidigare, portföljen skulle varit mycket större om jag skulle börjat ta ansvar tidigare…

9 kommentarer:

  1. Välkommen till ekonomibloggosfären, bättre sent än aldrig avseende att ta tag i sin ekonomi - du kommer inte att ångra dig :-)

    SvaraRadera
  2. Välkommen! Vilken resa du verkar ha gjort än så länge. Det ska bli roligt att följa den framöver! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tittade förbi. Jag längta själv att ta del av resan :)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Kul att du börjat blogga!
    Ska bli riktigt intressant att följa din resa och stort grattis till första aktieutdelningen :)

    SvaraRadera
  5. Trevligt att läsa om någon som är relativt tidigt in på sin resa till ekonomisk frihet. Jag är ännu kortare kommen på min resa. =) Kika gärna:
    http://8eunderverketsresa.blogspot.se/

    SvaraRadera